Ondanks politiek gesteggel en aanzienlijke kritiek uit het buitenland zal België in 2016 een systeem voor kilometerheffing invoeren onder de naam Viapass. Vrachtauto's zullen door middel van een On-Board Unit per gereden kilometer moeten betalen voor het gebruik van wegen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het huidige Eurovignet zal hierdoor in België verdwijnen.

BelgiÃÂÂÂÃ?

 

Ondanks politiek gesteggel en aanzienlijke kritiek uit het buitenland zal België in 2016 een systeem voor kilometerheffing invoeren onder de naam Viapass. Vrachtauto's zullen door middel van een On-Board Unit per gereden kilometer moeten betalen voor het gebruik van wegen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het huidige Eurovignet zal hierdoor in België verdwijnen.

België is een belangrijk kruispunt voor Europees wegverkeer. Om het wegennet zo toegankelijk mogelijk te houden en zaken als lawaaihinder en luchtvervuiling te beperken, hebben de drie Gewesten van België het project Viapass gelanceerd. Het uiteindelijke doel hiervan is om een algemeen tolsysteem op te zetten voor zowel vrachtauto's als lichte voertuigen. Dit moet leiden tot - zoals de initiatiefnemers het zelf zeggen: "een eerlijke bijdrage van elke weggebruiker aan de verbetering van het Belgisch mobiliteitssysteem".

Het Viapass-systeem zal gelden voor elke vrachtauto van meer dan 3,5 ton maximaal toegelaten masa. Een verplichte On-Board Unit (OBU) registreert en belast op basis van satelliettechnologie elke verreden kilometer van een vrachtauto. Viapass voor vrachtauto's zal minstens van toepassing zijn op het huidige Eurovignet-wegennet, dat bestaat uit autosnelwegen, de ringwegen rond de belangrijkste steden en een aantal hoofdwegen. De Belgische Gewesten zullen als dat nodig blijkt extra wegen opnemen in dit netwerk om mogelijk sluipverkeer te voorkomen.

Elke vrachtauto die in België rijdt zal voorzien moeten worden van een geschikte OBU. Deze kan opgehaald (en ingeleverd) worden bij een verdeelpunt. Het Viapass-systeem zal voldoen aan de EETS-normen van de Europese Unie. In theorie betekent dit dat u ook met OBU's van andere operators voor de Belgische kilometerheffing zult kunnen betalen. BP houdt, samen met partner TLV (Transport en Logistiek Vlaanderen) in België, de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en informeert u direct als er meer informatie is over het eenvoudig betalen van deze tol.

Voor meer vragen kunt u terecht bij onze Accountmanager Walter de Jong, bereikbaar op telefoonnummer 06 - 537 37 505. 

 

meer nieuws

gratis bestelnummer



0800 - 758 67 64

bestel via faxnummer



0513 - 65 70 19

 
Castrol Nederland BP Nederland Petronas Traxx